Σάββατο, Μαρτίου 10, 2007

Ο εγκέφαλος πράγματι αντιλαμβάνεται τα παρασυνειδησιακά μηνύματα










Ο εγκέφαλος καταγράφει εικόνες τις οποίες δεν
γνωρίζει ότι είδε
news.in.gr
Λονδίνο: Τα παρασυνειδησιακά μηνύματα
όντως καταχωρούνται από τον εγκέφαλο ακόμα και αν δεν το αντιλαμβανόμαστε
συνειδητά, δείχνει νέα έρευνα στη Βρετανία.

Τα αποτελέσματα του πειράματος υποδεικνύούν ότι η λεγόμενη
παρασυνειδησιακή διαφήμιση είναι πιθανώς αποτελεσματική. Η πρακτική αναπτύχθηκε
κυρίως τη δεκαετία του 1950 με τη στιγμιαία προβολή διαφημιστικών εικόνων
ανάμεσα στα καρέ κινηματογραφικών ταινιών και τηλεοπτικών προγραμμάτων. Στη
Βρετανία και σε άλλες χώρες απαγορεύεται, ενώ στις ΗΠΑ παραμένει νόμιμη.



Η τελευταία μελέτη, που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Current
Biology, δείχνει ο εγκέφαλος μπορεί να καταχωρεί ασθενή οπτικά ερεθίσματα χωρίς
να έχει συνειδητή επίγνωση ότι τα είδε. Ωστόσο η ικανότητα αυτή φαίνεται να
εξαφανίζεται όταν ο εγκέφαλος είναι υπερβολικά απασχολημένος.



Οι εθελοντές του πειράματος στο Πανεπιστημιακό Κολέγιο του
Λονδίνου φόρεσαν ειδικά γυαλιά με φίλτρα έτσι ώστε το ένα μάτι να βλέπει μια
έντονη εικόνα που αναβόσβηνε, ενώ το άλλο κοιτούσε μια αμυδρή, σταθερή εικόνα
που δεν γινόταν συνειδητά αντιληπτή. Ταυτόχρονα, παρακολουθούσαν μια σειρά
γραμμάτων που περνούσαν μπροστά τους σε μια οθόνη και έπρεπε να πατούν ένα
κουμπί όποτε έβλεπαν το γράμμα «Τ».



Οι παρασυνειδησιακή εικόνα πράγματι καταχωρούνταν από τον
εγκέφαλο, διαπίστωσαν οι ερευνητές, χρησιμοποιώντας την τεχνική του λειτουργικού
μαγνητικού συντονισμού για να απεικονίσουν την εγκεφαλική λειτουργία των
εθελοντών. Οι αμυδρές, «αόρατες» εικόνες προκαλούσαν ενεργοποίηση του
πρωτεύοντος οπτικού φλοιού.



Πάντως οι παρασυνειδησιακές εικόνες έπαψαν να γίνονται
αντιληπτές από τον εγκέφαλο όταν οι εθελοντές κλήθηκαν να ολοκληρώσουν πιο
περίπλοκες δοκιμασίες την ώρα που φορούσαν τα γυαλιά, για παράδειγμα να
αναγνωρίζουν δύο γράμματα-στόχους αντί για έναν.



Τα παρασυνειδησιακά μηνύματα καταγράφονται μόνο όταν ο
εγκέφαλος διαθέτει πλεόνασμα πόρων, συμπεραίνει η ομάδα. «Αυτό σημαίνει ότι η
αντίδραση του εγκεφάλου στα παρασυνειδησιακά μηνύματα δεν είναι αυτόματη και
εξαρτάται από την προσοχή» δήλωσε στην εφημερίδα Guardian o Μπάχαντορ Μπαράμι,
επικεφαλής της μελέτης.



Ο νευροεπιστήμονες τονίζει ότι η έρευνά του δεν εξέτασε την
αποτελεσματικότητα των παρασυνειδησιακών διαφημίσεων. Θεωρεί πάντως πιθανό να
επηρεάζουν πράγματι τις αγοραστικές μας προτιμήσεις χωρίς καν να γνωρίζουμε ότι
τις είδαμε.





powered by performancing firefox

Δεν υπάρχουν σχόλια: